Doorgaan naar hoofdcontent

kijk uit voor lijnkaping!

Als tele- en datacommunicatie adviseur doet Value360 zoveel mogelijk om onze klanten ook te waarschuwen. Daarom willen wij u informeren over “lijnkaping”. Wij merken dat sommige klanten afgelopen maanden slachtoffer zijn van lijnkaping. Dit betekent dat een bedrijf overstapt naar een andere telefonieaanbieder, zonder dat men hiervoor heeft gekozen. Lijnkaping wordt ook wel “slamming” of “ongewilde overstap” genoemd.
Lijnkaping is voor bedrijven heel vervelend. Bedrijven merken opeens dat men een andere telefonieaanbieder heeft. Dit kan een andere factuur zijn, of een monteur die opeens op de stoep staat. Ze hebben nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder of men heeft niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch is de klant overgezet.
Lijnkaping is vooral een probleem voor zakelijke klanten omdat consumenten een betere bescherming hebben dan zakelijke klanten. Helaas kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij lijnkaping niet optreden. Zodra wij als Value360 een vermoeden hebben van lijnkaping, dan nemen wij contact op met de klant.
Wat kunt u doen tegen lijnkaping van uw telecomvoorzieningen?
Wij willen uw klanten zo goed mogelijk informeren en waarschuwen. Is de telefoonaansluiting van uw klant gekaapt? Onderneem dan onderstaande twee acties:
1. Neem contact op met uw adviseur van Value360, met het verzoek de oude situatie terug te draaien.
2. Probeer bij de nieuwe aanbieder de overstap van uw bedrijf terug te draaien. U heeft met hem geen contract. We beschikken over een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken om het ongewilde telefooncontract met de nieuwe aanbieder te annuleren.
Wij hopen dat wij u hiermee kunnen helpen. Biedt dit geen oplossing? U kan tenslotte nog juridisch advies vragen bij bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekeraar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe goed zijn uw medewerkers op de hoogte van de Cybergevaren?

Waarom hebben we het hier eigenlijk over?
Al sinds 1 januari 2016 is de Wet Meldplicht Datalekken is in werking gesteld. Dus vanaf dat moment zijn organisaties verplicht melding te maken van “beveiligingsincidenten” met betrekking tot persoonsgegevens. Op het niet nakomen van deze verplichting staat aanzienlijke boetes. En per mei 2018 komt hier nog eens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU wetgeving - General Data Protection Regulation) over heen, die tot gevolg heeft dat een directie/MT zelfs persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.

Wat is dan precies een datalek?
De definitie is helaas wat onduidelijk en op meerdere manieren te interpreteren. Het staat geformuleerd als een inbreuk op de beveiliging, waarbij een aanmerkelijke kans bestaat op nadelige gevolgen voor betrokkenen. Dit betekent dat elk beveiligingsincident waarbij persoonsgegevens misbruikt kunnen worden, in potentie een datalek is dat gemeld moet worden. Niet elk datalek moet worden gemeld. De wet bepaalt…

Less is More...Hoe vaste telefonie providers het lek proberen te dichten

Nog steeds worden bedrijven gebeld door of namens een provider met een fantástisch aanbod. Woorden als ‘korting’ en ‘besparen’ moeten u doen geloven dat uw provider er genoeg van heeft te veel aan u te verdienen en dat het ook wel een tandje minder mag. Korting terwijl u er niet eens om gevraagd heeft! Wie kan daar nou tegen zijn? U hoeft alleen maar te beloven dat u een paar jaartjes met de provider die deze genereuze aanbieding doet blijft bellen.
Helaas blijkt ook nu weer dat er in providerland geen ridders op witte paarden rondrijden en dat Robin Hood toch echt in de Middeleeuwen leefde en inmiddels al lang dood en begraven is.

Wat is er écht aan de hand?
Om te beginnen: providers zijn gewoon commerciële bedrijven die uit zijn op winst optimalisatie, shareholders value en meer van dat soort fraaie termen. Het zijn echt géén charitatieve instellingen. Centen verdienen dus, en het liefst úw centen. Het is maar dat u het weet.

Providers hebben ook moeite hun oude verdienmodel los te la…