Doorgaan naar hoofdcontent

Less is More...Hoe vaste telefonie providers het lek proberen te dichten

Nog steeds worden bedrijven gebeld door of namens een provider met een fantástisch aanbod. Woorden als ‘korting’ en ‘besparen’ moeten u doen geloven dat uw provider er genoeg van heeft te veel aan u te verdienen en dat het ook wel een tandje minder mag. Korting terwijl u er niet eens om gevraagd heeft! Wie kan daar nou tegen zijn? U hoeft alleen maar te beloven dat u een paar jaartjes met de provider die deze genereuze aanbieding doet blijft bellen.
Helaas blijkt ook nu weer dat er in providerland geen ridders op witte paarden rondrijden en dat Robin Hood toch echt in de Middeleeuwen leefde en inmiddels al lang dood en begraven is.

Wat is er écht aan de hand?
Om te beginnen: providers zijn gewoon commerciële bedrijven die uit zijn op winst optimalisatie, shareholders value en meer van dat soort fraaie termen. Het zijn echt géén charitatieve instellingen. Centen verdienen dus, en het liefst úw centen. Het is maar dat u het weet.

Providers hebben ook moeite hun oude verdienmodel los te laten en zijn naarstig op zoek naar manieren om toch nog winst te blijven maken. In de mobiele markt is het voorbeeld van Whatsapp, dat de verdiensten op SMS berichten zo ongeveer eigenhandig om zeep heeft geholpen, natuurlijk alom bekend.

Zoiets is ook aan de hand met vaste telefonie. U moet weten dat de traditionele telecombedrijven enorm veel geld verdienen aan uw telefonie via die goede oude koperdraadjes. Het netwerk is jaren geleden aangelegd met ons belastinggeld (nou ja, eerlijk is eerlijk: dat van uw ouders en grootouders). Dit netwerk en de apparatuur om het te laten werken zijn inmiddels al lang en breed afgeschreven. Op wat onderhoud na kost de exploitatie van het netwerk dus niet al te veel meer. U zou bijna kunnen concluderen dat de winstmarge richting 100% gaat. Het vervelende voor de providers is nu dat (vergelijkbaar met de berichtendiensten bij mobiel) er steeds meer en betere technieken komen die het gebruik van die dure vaste telefonie niet langer meer nodig maken. Deze techniek, Voice over IP oftewel kortweg VoIP genoemd, verpakt het gesproken woord in een pakketje data dat heel eenvoudig via het internet kan worden verstuurd. Laten klanten daar nu inmiddels steeds meer gebruik van gaan maken! Uit een recent onderzoek (bron: TelecomNieuwsnet) blijkt dat vooral grotere bedrijven, vanaf 500 medewerkers en meer, VoIP gebruiken. Hier ligt de penetratie, aldus het rapport, boven de 75 procent. Wanneer nog specifieker wordt gekeken, is de VoIP-penetratie onder bedrijven met tussen de 200 en 500 medewerkers 73 procent, tussen de 100 en 200 medewerkers 68 procent en tussen de 50 en 100 medewerkers 65 procent.
De inkomsten uit vaste telefonie daalden grofweg van 4 naar 2,5 miljard (!) euro in de afgelopen 10 jaar (bron: ABNAMRO branchepaper telecom en internet, 2014).

Daar gáát het verdienmodel van onze provider! 
En wat is daarop het antwoord? Omdat de providers zulke aantrekkelijke winstmarges maken op uw vaste telefonie hebben ze bedacht dat ze daar wel een paar procent van kunnen afstaan. Beter 95% van veel, dan 100% van een beetje zullen ze gedacht hebben. Daarom hebben ze de volgende (toegegeven: best slimme) truc bedacht:

  1. Het belvolume van de vaste telefonie neemt af met gemiddeld 10% per jaar ten gunste van mobiele telefonie
  2. Dit kost de provider dus 10% omzet op jaarbasis
  3. Als antwoord hierop geven ze u een ‘aantrekkelijke’ korting van pak ‘m beet 2,5% op uw gemiddelde maandnota over de laatste 12 maanden
  4. Tegen de voorwaarde dat u voortaan een vastgelegd vast bedrag per maand gaat betalen onafhankelijk van uw belvolume
  5. En mocht u onverhoopt tóch meer gaan bellen dan ze hadden bedacht? Dan beroepen ze zich op de FUP (deze term bestaat echt en betekent Fair Use Policy) en mag u alsnog meer gaan betalen.

Zie hier: het ei van Columbus! U gaat minder bellen, maar u blijft tot in lengte van dagen een zelfde (te) hoog bedrag betalen. U legt zich dus voor meerdere jaren vast voor iets waarvan u steeds minder gebruikt. Bovendien omzeilen ze zo (legaal) de nieuwe telecomwet die voorschrijft dat u na een initiële contractperiode met een maand opzegtermijn kunt veranderen van provider. Daarbij komt ook nog eens dat u, stel dat u de euvele moed hebt om tóch over te willen stappen op VoIP, gedurende de contractstermijn de keuze hebt uit welgeteld één (1) leverancier! Juist: dezelfde partij die u heeft verleid tot het aangaan van dat gunstige vaste telefonie contract!

Ons advies:

Mocht u door uw provider benaderd worden deze dan weten dat u geen prijs stelt op hun goedertierenheid en leg uit dat u liever een nota ontvangt voor hetgeen u werkelijk gebruikt. Laat vervolgens iemand die er verstand van heeft voor u uitzoeken wat werkelijk de beste oplossing voor u is. Dit kan een provider zijn die de huidige oplossing goedkoper kan leveren (soms zijn er goede redenen om via de traditionele vaste telefonie te blijven bellen). Maar het kan ook zijn dat u ook tot die 65-75% (afhankelijk van uw bedrijfsgrootte) wil gaan horen die al met VoIP belt. Ook in dat geval staan de mannen van Value360 (www.value360.nl) voor u klaar om u met raad en daad bij te staan en om voor uw bedrijf de beste passende provider voor uw specifieke belgedrag en organisatievorm te vinden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Digitale transformatie faciliteren met de BusinessITScan ®

Hoe digitaal getransformeerd bent u eigenlijk al?
Naast telefonie, cloud en internetverbindingen spelen nog veel andere thema’s om een organisatie digitaal te transformeren. Weet u bijvoorbeeld hoe u meer profijt kunt halen uit uw automatisering? hoe u uw organisatie klaar moet maken voor de AVG? of hoe u kunt zorgen dat IT uw organisatie beter faciliteert? 
Value360 kan u faciliteren om snel en glashelder antwoord te krijgen op deze en andere relevante vragen en om inzicht te krijgen in de stand van zaken binnen uw organisatie.  Het doorlopen van de BusinessITScan ® biedt u snel en compleet inzicht in de verbeterpunten op de zes belangrijkste IT-succesfactoren, zonder eerst een duur en langdurig adviestraject te moeten doorlopen.
U kunt zich via deze link online registreren voor een kosteloze sneakpreview, en u kunt, wanneer u dat wilt, daarna gemakkelijk meerdere collega’s uitnodigen om ook hun meningen te geven.
Het automatisch gegenereerde adviesrapport dat volgt, voorziet u meteen van…

Klassikale training - “Privacy Officer in de praktijk”

25 mei treedt de nieuwe AVG in werking. Organisaties kunnen het zich niet permitteren om niet iemand te hebben, die weet om te gaan met de problematiek rond privacy. Denk aan de aandacht van de media voor dit onderwerp met het risico op reputatieschade, aan de meldplicht Wet Datalekken of de verhoogde boetes, aan de bewerkersovereenkomsten die steeds vaker geëist worden en aan de verplichting om een Privacy Officer in dienst te hebben.

Hoe pas je echter deze complexe materie in de praktijk toe?

In samenwerking met Quality Mentor organiseert Value360 de 2 daagse training  “Privacy Officer in de praktijk”. Deze wordt nu nog enkele kere gegeven. Reserveer daarom nu uw plaats voor:
8/9 mei te Akersloot: Er is zijn nog enkele plekken voor deze training15/16 mei te Houten: Volgeboekt7/8 juni te Zwolle: Er zijn nog voldoende plekken beschikbaar
Deze cursus is ontwikkeld voor iedereen die verantwoordelijkheid heeft gekregen voor verwerking en bescherming van persoonsgegevens, maar nog op zoek is …

Terug naar 3 mobiele netwerken in Nederland

T-Mobile Nederland neemt concurrent Tele2 Nederland over.
De beide bedrijven zullen onder de vlag van T-Mobile verdergaan, aldus een persbericht van beide providers. T-Mobile zegt dat het hiermee een geïntegreerde telecomaanbieder in Nederland wil worden om zo beter de concurrentie aan te kunnen met KPN en Vodafone-Ziggo. T-Mobile stelt dat hiermee onder meer de concurrentie op de vaste markt wordt vergroot.

Alleen de Nederlandse tak van Tele2 wordt verkocht. Het Zweedse moederbedrijf van Tele2 Nederland houdt een kwart van de aandelen in de nieuwe gezamenlijke onderneming. T-Mobile komt in het bezit van de overige driekwart.

T-Mobile wil met de overname beter concurreren met VodafoneZiggo en KPN. "Het duo heeft veel te lang vrij spel gehad en ze zijn tot nu toe weggekomen met dit spel met maar één verliezer: de klant", aldus T-Mobile-CEO Søren Abildgaard.

"Door onze krachten te bundelen met Tele2, kunnen we veel efficiënter concurreren en Nederlandse klanten een altern…